پاتوق فرهنگی تربیتی جبرئیل www.Jebrael.ir جبرئیل پیک حق بود. فرشته‌ای از جنس ارتباطات. جبرئیل برای تربیت انسان، برای 124 هزار پیامبر، پیام آورد. کم‌تر موجودی هست که این‌قدر تو زمینه تربیت فعال بوده باشد! بفرمایید پاتوق فرهنگی تربیتی جبرئیل: قرارگاه امام روح‌الله بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام tag:http://www.jebrael.ir 2018-08-20T17:54:40+01:00 mihanblog.com فهرست جدید فیلمهای پاتوق فرهنگی تربیتی جبرئیل/دانشگاه امام صادق علیه السلام 2016-04-14T10:17:55+01:00 2016-04-14T10:17:55+01:00 tag:http://www.jebrael.ir/post/155 حمید درویشی شاهکلایی برای دریافت فهرست کامل فیلمهای پاتوق فرهنگی تربیتی جبرئیل دانشگاه امام صادق علیه السلام، روی فروردین 1395 تلیک کنید!قالب: صفحه گسترده xlsx برای دریافت فهرست کامل فیلمهای پاتوق فرهنگی تربیتی جبرئیل دانشگاه امام صادق علیه السلام، روی فروردین 1395 تلیک کنید!
قالب: صفحه گسترده xlsx


]]>
فهرست فیلم‌های پاتوق فرهنگی تربیتی جبرئیل/ بهمن 93 2015-02-25T17:45:02+01:00 2015-02-25T17:45:02+01:00 tag:http://www.jebrael.ir/post/154 حمید درویشی شاهکلایی فهرست جدید: فروردین 1395به اینجا:http://jebrael.ir/post/155 بروید فهرست جدید: فروردین 1395
به اینجا:http://jebrael.ir/post/155 بروید
]]>
چه‌طور فیلم ببینیم؟ | یک پیشنهاد 2014-07-11T03:36:50+01:00 2014-07-11T03:36:50+01:00 tag:http://www.jebrael.ir/post/150 حمید درویشی شاهکلایی پاتوق فرهنگی تربیتی جبرئیل تقدیم می‌کندچگونه فیلم ببینیم؟!حمید درویشی شاهکلاییدانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات1-      شما چرا فیلم نگاه می‌کنید؟بعضی فیلم می‌بینند تا لذت ببرند، وقت بگذرانند، سرگرم بشوند یا این‌که چیزی یاد بگیرند و...به عنوان یک دانشجوی فرهنگ و ارتباطات باید اعتراف کنم کارکرد اصلی فیلم، سرگرمی است! یعنی در غرب، فیلم خوب یعنی فیلم سرگرم‌کننده است که شما پول دهید و تا آخر پایش بنشینید. در نگاه اسلامی، به نظر می‌رسد یک فیلم خوب باید جذاب باشد. اصلا سرگ پاتوق فرهنگی تربیتی جبرئیل تقدیم می‌کند

چگونه فیلم ببینیم؟!

حمید درویشی شاهکلایی
دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات

1-      شما چرا فیلم نگاه می‌کنید؟

بعضی فیلم می‌بینند تا لذت ببرند، وقت بگذرانند، سرگرم بشوند یا این‌که چیزی یاد بگیرند و...

به عنوان یک دانشجوی فرهنگ و ارتباطات باید اعتراف کنم کارکرد اصلی فیلم، سرگرمی است! یعنی در غرب، فیلم خوب یعنی فیلم سرگرم‌کننده است که شما پول دهید و تا آخر پایش بنشینید. در نگاه اسلامی، به نظر می‌رسد یک فیلم خوب باید جذاب باشد. اصلا سرگرمی که پیوند شدیدی با «لغو» دارد، مفهوم مطرودی است و بهتر است با جذابیت[1] جایگزین گردد.

2-      شما چه‌طور فیلم نگاه می‌کنید؟

بعضی کاملا منفعلانه فیلم می‌بینند و بعضی مواجهه فعالانه‌ای با فیلم دارند.

بیننده خوب، باید فعالانه فیلم ببیند. این‌طور لذت فیلم بیش‌تر خواهد شد. رویکرد فعالانه یعنی توجه کنیم که کارگردان می‌خواهد چه بگوید؟ حدس بزنیم سکانس بعدی چه اتفاقی می‌افتد؟ چرا این نما (کاملا بسته تا کاملا باز) و این نشانه؟ چرا دوربین این‌جوری (به چپ، به راست، عمودی، کمان و...) حرکت کرد؟ بیننده حرفه‌ای سعی می‌کند دست کارگردان را بخواند، حداقل فیلم را درست متوجه بشود.

3-      یک پیشنهاد: نقد کوتاه بنویسید!

نقد فیلم یعنی تعیین عیار یک فیلم. نقد یعنی پاسخ به یک سوال: این فیلم چه‌قدر ارزش داشت؟ خوبی‌های فیلم را از بدی‌های آن جدا کردن، کمک بزرگی است به خودتان برای درک فیلم و لطف بزرگی است به دیگران؛ آیا پیشنهاد می‌کنید آن فیلم را ببینند؟ همین را بنویسید!

پاتوق فرهنگی تربیتی جبرئیل در نظر دارد در جهت افزایش سواد رسانه‌ای و درک فیلم، نقدهای خوب دانشگاهیان عزیز را به اسم خود آن‌ها منتشر کند و به همراه فیلم به دست مصرف‌کننده برساند. (ویژه دانشگاه امام صادق علیه‌السلام)

مطلوب است نقدها حداکثر در 200 کلمه نوشته شوند و در آن به سه پرسش زیر پاسخ روشن داده شود:

·         این فیلم می‌خواست چه بگوید؟ پیام اصلی (و پیام‌های جانبی و پنهان)

·         چه‌قدر توانست حرفش را بزند؟ (از کار درآمده یا نه و چرا؟ توجه به روند منطقی، باورپذیری و عناصر فنی)

·         در کل، آیا مشاهده این فیلم را به دیگران پیشنهاد می‌کنید؟



[1] البته توجه دارید فقط هنری که صیقل‌دهنده (غبارهای نشسته بر زیبایی‌های) اسلام ناب محمدی باشد، مورد قبول قرآن است. (ر.ک. اندیشه امام روح‌الله)

]]>
اُنفوا عنّا الرُبوبیة و قولوا ما شئتم 2013-04-07T10:58:42+01:00 2013-04-07T10:58:42+01:00 tag:http://www.jebrael.ir/post/149 حمید درویشی شاهکلایی من در این‌ کتاب خواندم. در جاهای دیگر هم دیدم. ظاهرا در ارشاد القلوب هست.(ارشادالقلوب، محمدبن‌حسن دیلمی، قم، انتشارات شریف رضی، سال 1412، ج2، ص 427)گفت: از ما خاندان رسالت، «ربوبیت» را نفی کنید، آن‌گاه هر چه خواستید، بگویید.می‌گویم: شما خدا نیستید و این طور هستید. دست ما را هم بگیرید و به ما هم نشان دهید. نه فقط دیدن که ما را هم برسانید.رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند...مرتبط:خود را بکش تا خدا را ببینی! من در این‌ کتاب خواندم. در جاهای دیگر هم دیدم. ظاهرا در ارشاد القلوب هست.
(ارشادالقلوب، محمدبن‌حسن دیلمی، قم، انتشارات شریف رضی، سال 1412، ج2، ص 427)

گفت: از ما خاندان رسالت، «ربوبیت» را نفی کنید، آن‌گاه هر چه خواستید، بگویید.

می‌گویم: شما خدا نیستید و این طور هستید. دست ما را هم بگیرید و به ما هم نشان دهید. نه فقط دیدن که ما را هم برسانید.

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند...

مرتبط:خود را بکش تا خدا را ببینی!

]]>
چرا هستی؟! 2013-04-03T09:50:07+01:00 2013-04-03T09:50:07+01:00 tag:http://www.jebrael.ir/post/148 حمید درویشی شاهکلایی در کتاب «العبد» (آیت‌الله بهجت) خواندم:وجودک ذنبٌ لایُقاس به الذنب (به نقل از مصباح الانس، نوشته ابن حمزه فناری در شرح مفتاح الغیب به تصحیح محمدخواجوی، انتشارات مولی، تهران، 1374، ص 693)وجود داشتن در برابر خداوند، آن حی مطلق، گناه است، چه گناهی!عجیب هم نیست که او از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است و ما او را نمی‌بینم، چون خود را می‌بینیم. باید خود را حذف کنیم و بکشیم تا خود را نبینیم و خدا را ببینیم. وقتی از خود گذشتیم، حقیقت را می‌بینیم. وگرنه همیشه احتمال لغزش خواهد بود!نیستم در کتاب «العبد» (آیت‌الله بهجت) خواندم:

وجودک ذنبٌ لایُقاس به الذنب 
(به نقل از مصباح الانس، نوشته ابن حمزه فناری در شرح مفتاح الغیب به تصحیح محمدخواجوی، انتشارات مولی، تهران، 1374، ص 693)

وجود داشتن در برابر خداوند، آن حی مطلق، گناه است، چه گناهی!
عجیب هم نیست که او از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است و ما او را نمی‌بینم، چون خود را می‌بینیم. باید خود را حذف کنیم و بکشیم تا خود را نبینیم و خدا را ببینیم. وقتی از خود گذشتیم، حقیقت را می‌بینیم. وگرنه همیشه احتمال لغزش خواهد بود!
  • نیستم
  • نیستی
  • هست
باید گذشتن از دنیا به آسانی
باید مهیا شد از بهر قربانی
سوی حسین رفتن، با چهره‌ای خونین
زیبا بود این سان، معراج انسانی

]]>